×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درها را به روی گردشگران چینی در سالن ترانزیت بگشاییم!؟
علی رحیم پور، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران

هم اکنون بازار سفر سودمند جهان با حدود ١٤٠میلیون گردشگر چینی(رتبه اول جهان)، متوسط اقامت ٧روز و هزینه بیش از ٣٠٠٠دلار در هر سفر با بیشترین خرید در اختیار این بخش از مردمان کهن زیست جنوب شرق آسیاست.
دیر زمانی نیست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با برخورداری از سیاست ها و برنامه های تشویقی و حمایتی حزب حاکم در حداقل زمان ممکن بازار تجارت بین المللی دنیا را به تسخیر خود درآوردند. پولدار شدند و سفر به خارج از کشور برای آنان تبدیل به مُد شد و تعریف خاطرات سفرهای خارجی برای آنان همراه شد با شانیت و ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی. قشر متوسط و تحصیل کرده چینی برخلاف اسلاف محافظه کار و محتاط خود، بشدت دچار پدیده «چشم و هم چشمی»، تظاهر، کنجکاوی، کسب تجربیات جدید و دارای روحیات بروندادی شده اند. عکاسی در کنار یادمان ها، لندمارک ها، چشم اندازهای طبیعی، خرید از برندهای مشهور و تهیه سوغات برای اقوام، دوستان و همکاران در سفرهای خارجی برای تایید و مستندسازی سفر، جزو لاینفک زندگی آنان شده است.
هم اکنون بازار سفر سودمند جهان با حدود ١٤٠میلیون گردشگر چینی(رتبه اول جهان)، متوسط اقامت ٧روز و هزینه بیش از ٣٠٠٠دلار در هر سفر با بیشترین خرید در اختیار این بخش از مردمان کهن زیست جنوب شرق آسیاست. آنان با میزبانی بیش از ٦٥ میلیون گردشگر ورودی به كشورشان در سال ٢٠١٧بزودی رتبه اول دنیا را از آنِ خود خواهند کرد.
پیش بینی دپارتمان گردشگری چین برای سال ٢٠٢٠ خروجى١٨٠ میلیون گردشگر چینی و ٢٢٠ میلیون نفر برای سال ٢٠٢٥است.
جالب است که بیش از ٧٠درصد گردشگران چینی، گروهی و در قالب تور سفر می کنند، عمده ترین فعالیت آنان در طول سفر دیدار از جاذبه ها و یادمان های فرهنگی و هنری و تهیه عکس از یادمان ها، موزه ها و بافت های تاریخی است. آرامش و امنیت، آگاهی از مقصد و معرفی جاذبه ها توسط خود چینی ها به یکدیگر(بازاریابی دهان به دهان) مهمترین دلایل و ایجاد انگیزه برای انتخاب محل سفرآنان است، علاقمندند در طی سفر از چند کشور و مقصد گردشگری حتی برای چند ساعت دیدار و عکاسی کنند. مهمترین ضعف آنان عدم آشنایی به زبان انگلیسی و ترس از فقدان راهنما و یا مترجم چینی درکشور مقصد است.
حضور در این بازار استراتژیک با توجه به سفر سالیانه حدود ١٤٠هزار گردشگر ایرانی به قصد سیاحت و تجارت به این کشور و برنامه ریزی برای جذب حداقل ٣درصد گردشگران خروجی این کشور برای سفر به ایران در یک دوره کوتامدت ٥ساله، به نظر می رسد یک ضرورت برای توسعه گردشگری ایران و نیازمند تدوین برنامه ای جامع، مبتنی بر راه اندازی کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، تسهیلات و خدمات ورود و خروج، اقامت و پذیرایی استاندارد و تورگردانی حرفه ای مطابق علائق و سلایق گردشگران آن بازار است که قطعا دور از دسترس نخواهد بود.
اما در شرایط کنونی برای رونق سفر گردشگران چینی به مقصد ایران چه باید کرد؟
به نظر اینجانب تمرکز بر پرواز های ترانزیت و کانکشن گردشگران چینی در فروگاه امام تهران می تواند در حداقل زمان میزان گردشگران ورودی چینی به ايران را به دوبرابر وضعیت فعلی افزایش دهد.
در کنار سایر ایرلاین های خارجی حامل گردشگران چینی به مقصد فرودگاه امام، هم اکنون هواپیمایی ماهان دارای ١٩ پرواز برنامه ای در طول هفته(رفت و برگشت) به شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو است که اين شركت هاى هوايى بالغ بر٦٠ هزار نفر را در طول سال به صورت ترانزیت به فرودگاه امام منتقل می کنند.
کافی است با ورود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری معاونت امور کنسولی وزارت امورخارجه ایران و هماهنگی اداره کل اتباع امور خارجه ناجا شرایط ورود مسافران و گردشگران چینی ورودی به سالن ترانزیت را ساده و روان کنند. گردشگران چینی بدون نیاز به اخذ روادید و پرداخت وجه بتوانند تا ٧٢ساعت از جاذبه های گردشگری تهران و شهرهای همجوار دیدار کنند. با توجه به علاقه ویژه گردشگران چینی به استفاده از تورهای تلفیقی و ديدار از چند مقصد، هم آنان قادر خواهند بود از جاذبه های گردشگری ایران دیدن کنند و هم ما نيز توانسته ایم وقت بلااستفاده آنان را در سالن ترانزیت مدیریت نموده و از این طریق درآمد قابل توجهی را برای متصدیان گردشگری کشور ایجاد کنیم. دیدن ایران حتی برای چند ساعت می تواند تقاضای آتى آنان را برای سفر طولانی مدت به مقصد ایران فراهم کند.( این برنامه برای اتباع سایر کشورها نیز می تواند اجرایی شود)
این تجربه ای است که هم اکنون قطر، بحرین ، امارات، عمان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه ما در کمترین زمان ممکن انجام می دهند. بدون نیاز به صدور روادید و غالبا بدون اخذ وجه و فقط با اخذ گذرنامه و صدور برگ کارتکس ورود، شما می توانید وارد آن کشور شوید. در همه فرودگاه های بین المللی کشورهای یاد شده این امکان نیز فراهم است تا با خودرو بدون راننده(رنت کار) در مدت تعیین شده سفر کنید.
هدف، ارایه تسهیلات برای خرج کردن پول بیشتر توسط گردشگران و ارتقاء سطح رضایتمندی آنان برای سفر مجدد است.
به نظر می رسد از این بازار به راحتی نمی توان گذشت. خیلی هم سخت نیست! کمی پیگیری می خواهد. هماهنگی، تبیین و توجیه دستگاه های مرتبط و حضور با برنامه ذینفعان در بخش غیر دولتی
در انتظار اقدام خواهیم ماند!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.