×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سرمایه گذاری در  گردشگری سلامت فرصتی کم نظیر درایران
حمیدرضا شوشتریان

ایران با دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی و همچنین امکانات درمانی گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، بوم گردی ،تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری مانند کاروانسراهای قدیمی و بازارها ست
از این میان مسافرت درمانی به عنوان یک صنعت پرسود در زمینه توریسم به حساب می آید که معمولا عواملی نظیر: سهولت در رفت و آمد بین کشورها و قاره ها، هزینه پایین درمان در برخی کشورها، بهبود سطح تکنولوژی و پیدا کردن پزشکان کارآزموده در این زمینه تاثیر گذار هستند. از جمله قطب های این صنعت می توان به ترتیب از هندوستان، سنگاپور، تایلند، فیلیپین اشاره کرد. اما ایران با وجود داشتن پتانسیل های گردشگری بسیار بالا و وجود پزشکان مجرب با ورود خود به این صنعت می تواند به عنوان رقیب اصلی هندوستان و ترکیه که پیشتاز در این صنعت هستند قرار گرفته و گوی سبقت را از مدعیان بگیرد. از امتیازات ایران در این صنعت می توان فرهنگ غنی، شرایط محیطی و وجود پزشکان برتر در جهان و هزینه درمان پایین نسبت به سایر کشورها را نام برد. در حال حاضر جمعیت رو به افزایش مسلمانان عرب و بویژه عراقی ها از حوزه خلیج فارس قابل توجه است . این جمعیت پس از زیارت و درمان به نقاط مختلف کشور سفر کرده و مدت نسبتا طولانی را در کشور اقامت می کنند .
از جاذبه دیگری که اخیرا مورد توجه قرار گرفته می توان طب سنتی ایرانی را نام برد. به نقل از سیزیل الگود (مورخ پزشکی)، طب ایرانی اصول آن چیزی است که امروزه آن را طب یونانی می نامند. لازم به ذکر است که در راستای توسعه این طب دانشگاه های ایران اقدام به جذب دانشجو کرده و انتظار می رود با افزایش تعداد دانشجویان و فارق التحصیلان در این رشته نظاره گر توسعه روزافزون این طب و به خصوص رشد صنعت توریسیم درمانی در کشور باشیم.
جاذبه مهم دیگر در ایران است که جایگاه مهمی در توریسم درمانی دارد. حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه استفاده می کنند که ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی بالایی در جذب توریسم در این زمینه را دارد.
تبلیغات و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی در یک سال گذشته پای گردشگران خارجی (گردشگرانی از آلمان، سوئد و انگلیس و سایر نقاط اروپا) را به روستاهای دورافتاده ایران باز کرده است. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم با توجه به افزایش تعداد گردشگران نیاز کشور به تامین امکانات مناسب نیز افزایش پیداکرده که ایران را به بازاری مناسب برای مشتاقان به سرمایه گذاری در منطقه تبدیل کرده است.
می توان گفت که صنعت گردشگری نیز بین صنعت های نسبتا پیچیده قرار دارد و نیاز شدید به شناخت مناسب از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی آن جامعه دارد. بی شک هرگونه اقدام بدون برنامه ریزی مناسب، مطمئنا باعث ایجاد صدمات مالی زیادی برای سرمایه گذاران در این بخش می شود. با برنامه ریزی و امکان سنجی دقیق (طرح توجیهی)و انجام تحقیقات بازار می توان گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با توجه به پتانسیل موجود در منطقه را بررسی و کسب و کار موفقی را، راه اندازی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.