×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اقتصاد صنعت گردشگری  طی بحران کووید-۱۹

همه ‏گیری کووید-۱۹، بحران جهانی ‏که هیچ زمان دیگری همانند آن در تاریخ اتفاق نیفتاده، منجر به توقف ناگهانی سفر و افت میزان فعالیت‏ های اقتصادی در سطح جهان شده است. گردشگری بیش از ۱۰ درصد اقتصاد جهانی را شامل می‏ شود و در بسیاری از کشورها سهم بزرگی از صادرات و درآمد ارزی را تشکیل می‏ دهد. از آنجایی که این صنعت بسیار به هم پیوسته بوده و بخش ‏های متعدد به عملکرد آن وابسته است، این همه ‏گیری آثار شدیدی بر زنجیره تامین این صنعت داشته و میلیون ‏ها شغل در این صنعت را در معرض خطر قرار داده است.
براساس آمارها، درآمد صادراتی صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ با کاهش حدوداً ۱٫۳ هزار میلیارد دلاری نسبت به ۲۰۱۹ مواجه شده و به دلیل شیوع جهش ‏های جدید کووید-۱۹ و ادامه محدودیت‏ های مسافرتی توسط دولت‏ ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، انتظار می‏ رود احیای صنعت گردشگری به کندی صورت گیرد. متخصصان حوزه گرشگری در ارتباط با چشم‏انداز این صنعت بسیار محافظه ‏کارانه نظر می‏ دهند، بطوریکه اکثریت آنها انتظار ندارند که پیش از سال ۲۰۲۳ این صنعت به سطح پیش از همه ‏گیری برسد.
گزارش حاضر با اشاره به شوک‏ های وارده به صنعت گردشگری ناشی از کووید-۱۹، این همه‏ گیری را با همه‏ گیری‏ های پیشین مقایسه می‏ کند و در ادامه به بررسی گزینه‏ های سیاستی در راستای ایجاد یک شرایط عادی جدید، می ‏پردازد.

شوک کووید- ۱۹ بر صنعت گردشگری
کووید – ۱۹ اثرات مخربی بر جابجایی افرا د و سفر داشته است. به منظور کاهش سرعت شیوع بیماری، دولتها اقداما ت گسترد ه ای را برای مهار بیماری انجام داد اند. با این که اکنون بسیاری از کشورها در برخی بخش ها محدودیت ها را کاهش داده اند، اما بسته به شدت تماس، هتل ها، خرده فروشی ها و تجمع های داخل ساختمان )مانند رستوران ها( به دلیل ریسک بالا، همچنان با محدودیت های بسیاری فعالیت دارند. مسافرت هوایی همچنان با محدودیت همراه بود ه) تا اکتبر ۲۰۲۰ تعداد پروازهای جهانی ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است( و هنوز محدودی تهای ورودی برای کشورهایی که دارای موارد بالای بیماری هستند، وجود دارد. این محدودیت ها، به همراه عدم اطمینان اقتصادی گسترد ه در سطح جهان، منجر به سقوط چشم گیر ورود گردشگران بین المللی شده است.
طبق آمارها، طی ۸ ماه نخست ۲۰۲۰ ورود گردشگران بین المللی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته و این کاهش در ماه اوت به حدود ۸۰ درصد رسیده است (نمودار ۱) سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل ( ۱UNWTO) نیز برآورد کرده که کاهش تقریباً ۸۰ درصدی ورود گردشگری در سال ۲۰۲۰ می تواند معادل کاهش بیش از ۱٫۲ هزار میلیارد دلار مخارج گردشگری و به خطر افتادن ۱۰۰ میلیون شغل که مستقیماً به گردشگری وابسته است (و عمدتاً در بنگاه های کوچک و متوسط
فعالیت می کنند) باشد. در سال ۲۰۲۰ ، در برخی ماه های سال، جریان گردشگری ورود ی نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیش از ۹۰ درصد کاهش داشته است (نمودار ۱)
براساس آنچه که در نمودار ۱ نشان داده شده، در میان مناطق مختلف، شمال شرق آسیا منطق های بوده که بیشترین کاهش را در تعداد ورودی گردشگری ) ۸۶ %( تجربه کرده و کمترین افت نیز متوجه آمریکای جنوبی ) ۶۳ % ( شده است. در منطقهخاورمیانه، افت گردشگری بی نالمللی برابر با ۶۹ درصد اعلام شده که بعد از منطقه شمال شرق آسیا، بالاترین افت را تجربه کرده است.
جابه جایی در جوامع و داد ه های مرتبط با تعداد جستجو در اینترنت نیز نشان از اثر بی سابقه کووید – ۱۹ بر سفر و گردشگری و همچنین سایر ارائه ( » گوگل « و » اپل « دارد. براساس گزار شهای مربوط به جاب هجای یها در جوامع که توسط شرکت های دهندگان خدمات اینترنتی مانند بایدو (Baido ) در چین(منتشر شده، متوسط کاهش جابه جایی ها در سراسر جهان نسبت به پیش از همه گیری، در آسیا و اقیانوسیه به ۴۷ درصد و در نیمکره غربی به ۷۵ درصد رسیده است. همچنین بین شیوع کووید -۱۹و میزان جستجوهای اینترنتی مربوط به سفر، همبستگی بالای منفی وجود دارد یعنی با افزایش تعداد مبتلایان به کووید –
۱۹ ، میزان جستجو در اینترنت برای یافتن مقصد گردشگری، کاهش یافته است) نمودار ۲

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.