×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثیر کرونا در حوزه گردشگری جهان

حال و هوای این روزهای مقاصد گردشگری جهان از جمله چین و ژاپن و تایلند گرفته تا ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی چندان مناسب نیست. همانطور که می‌دانید چین یکی از بزرگترین بازار گردشگری سفرهای خارجی در جهان است که با شیوع ویروس کرونا در ووهان، دولت چین را وادار کرد تا تمامی تورهای توریستی و پکیج‌های پرواز و هتل را ممنوع کند و اکنون شاهد تأثیرات چشمگیر آن بر صنعت گردشگری در سراسر جهان هستیم.
در پی ترس جهانی از ویروس کرونا، گردشگری جهان وارد بحران عظیمی شده است که اثر ویروس کرونا کووید-۱۹ بر گردشگری جهان غیرقابل انکار است و پیش بینی‌های سران براساس تجارب قبلی شان با بحرانی مشابه مثل سارس و H1N1 که در آن زمان صنعت گردشگری توانسته بود پس از بحران‌هایی مانند سارس در سال ۲۰۰۳ و بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ بلافاصله روی پای خودش بایستد روبرو هستیم
در همین راستا، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) فراخوانی برای چالش راه‌حل‌های شفابخش راه‌اندازی کرده است که از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم حمایت می‌شود و در اصل فراخوانی برای دستیابی به مبتکرانه‌ترین استارت آپ‌ها، کارآفرینان و فناوری‌های موجود از سرتاسر دنیاست تا راه‌حل‌هایی برای کمتر کردن تاثیر کرونا در حوزه گردشگری جهان بر روی گردشگری فراهم کنند و از عاشقان سفر، کسب‌وکارها و مقام‌های فعال در این بخش حمایت شود تا این بحران با کمترین آسیب‌ها به پایان برسد.

اثر ویروس کرونا بر کمپانی‌های جهانی
ویروس کرونا صنعت توریسم جهانی را دچار مشکل کرد از جمله هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ و پلتفرم‌های دیجیتال مثل بوکینگ، ناوگان‌های حمل‌ونقل زمینی، ریلی و دریایی ،هوایی، و اپراتورهای کروز و … را وادار به لغو رزروها در کشورهای آسیایی کرد. اینها تنها تعداد کمی از ضربه‌های سخت به صنعت سفر هستند که دچار سریعترین واکنش‌ها شدند مخصوصا وقتی که این شیوع در سال جدید که یکی از پرترددترین فصل‌های سفر در آسیا مخصوصا ایران که در بحران اقتصادی قرار داشته رخ داده است. ایام عید در ایران یکی از مهم‌ترین زمان‌ها (فصل پیک) برای کسب ‌و‌کار عرصه گردشگری محسوب می‌شد زیرا به دلیل تعطیلات، بیشترین سفرها توسط گردشگران داخلی صورت می‌گرفت. سفرهایی که منجر به رزرو هتل‌های شهرهای مختلف در ایران از جمله مشهد، شیراز، کیش و… می‌شد و میزان قابل توجهی از درآمد سالانه‌ معمولا در همین ۱۵ روز کسب می‌شد که با توجه به ادامه شیوع این ویروس برای بعد از تعطیلات عید احتمالا برخی از فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی(IATA) برآورد کرد که که امسال درآمد حمل ونقل هوایی جهان پنج درصد کاهش خواهد داشت که به معنی ۲۹.۳ میلیارد دلار کمتر (حدود ۲۷۰۰۰میلیون یورو)است؛ بر اساس نظرسنجی اخیر انجمن سفرهای تجاری جهان از ۴۰۱ شرکت مسافرتی، ۶۵ درصد از آن‌ها دیدارها و برنامه‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کرده‌اند. درحالی که اوپک تقاضای جهانی نفت را ۱۹ درصد، ۱۰۰.۷۳ میلیون بشکه کمتر کرده است. سقوط بازار سهام هم در این روزها مشاهده شده است که بر خطوط هوایی اصلی، اپراتورها و هتل ها ی آمریکایی، اروپایی و آسیایی تاثیر داشته است.
یکی از بدترین موارد متعلق به بیمه گذار زوریچ اسپانیا است که همه‌ی سفرهای ۲۰۰۰ عضوش را در داخل و خارج از اسپانیا لغو کرد و آنها را که در سفر هستند، وادار به بازگشت کرد. همچنین در اروپا، طرح پیشنهادی لوفت هانزا دوام آورده است که به کارکنان پیشنهاد مرخصی بدون حقوق را داد تا با اثرات منفی لغو پروازها به چین که ۱۳ هواپیما را به زمین نشانده است، مقابله کند. کمپانی‌های دیگر مثل BBVA سفر کارمندانش به چهار منطقه‌ی درگیر شامل ژاپن، ایران، کره جنوبی، سنگاپور و چین را لغو کرد. بانک دویچه همه سفرهایش به ایتالیا را کنسل کرد. همچنین لغو بسیاری از گردهمایی‌های مهم نظیر بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت گردشگری جهان در برلین شده و دیگر رویدادها در صنعت گردشگری نظیر تعطیلی موزه لوور و لغو پروازها را رقم زده است. این اتفاقات ناگوار برای گردشگری، محدود به اروپا و استرالیا نمی‌شود. در خاورمیانه و در عربستان هم کرونا شرایط خاصی ایجاد کرده و بسیاری از مراکز شلوغ و پرتردد این کشور تعطیل شده است. بحث‌هایی در رابطه با تعطیلی مهم‌ترین و مقدس‌ترین مرکز مسلمانان یعنی کعبه و خانه خدا در شهر مکه نیز مطرح شده است. در هفته‌های پیش عربستان حج عمره را تعطیل کرد و اجازه ورود به زائران خانه خدا را نداد.
ایتالیا مهد فرهنگ و هنر اروپا، این روزها تبدیل به کانون اصلی کرونا در قاره سبز شده است. سهم ایتالیا در اقتصاد گردشگری دنیا حدود ۱۳ درصد است و مشاغل زیادی در این کشور وابسته به گردشگری هستند. شیوع کرونا در ایتالیا باعث لغو شدن تمام برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری این کشور شده ضمن اینکه ۹۰ درصد تورهای گردشگری به مقصد ایتالیا لغو شده است. همچنین بسیاری از هتل‌های این کشور تعطیل شدند و باقی آنان در آستانه تعطیلی قرار دارند.
مهم‌ترین موزه دنیا در پاریس یعنی موزه لوور هم تعطیل شده و فرانسه تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته است. پاریس دیگر مراکز گردشگری خود را تعطیل کرده و در ورودی‌های کشور سخت‌گیری‌های بسیاری انجام می‌دهند.
طبق پیش بینی اتحادیه اروپا، کرونا خسارتی حدود یک میلیارد یورویی به کشورهای عضو این اتحادیه وارد کرده است. با احتساب این آمار و شیوع گسترده این ویروس جدید، صنعت گردشگری در کل دنیا فلج شده است. کشورهای گردشگر فرصت و گردشگر پذیر همگی درگیر کرونا هستند و تا آخر این بحران مشخص نیست کرونا چند میلیارد دلار به گردشگری آسیب خواهد زد.

تاثیرات منفی اتمام کرونا بر صنعت توریسم جهانی
۵۰ میلیون‌ شغل را در صنعت گردشگری و مسافرت در سطح جهان از بین ببرد. اهریمن اجتماعی مسافرت؛ اهانت مبالغه آمیز و اشتباه رسانه؛ فجایع اقلیمی ؛ مالیات مناطق؛ ورشکستگی خطوط هوایی و اپراتورها؛ و بی ثباتی سیاسی و رکود اقتصادی بازارهای بزرگ-که نمایانگر کاهش جهانی تجارتهای گردشگری در آینده نزدیک خواهد بود.
همه گیری جهانی ویروس کرونا کوید ۷۳۷ در این میان آژانس‌های گردشگری و هتلداران بیشترین ضرر را از نظر تاثیر کرونا ویروس بر صنعت گردشگری دیده‌اند وحداقل ماه‌ها یا حتی یکسال طول خواهد کشید که دوباره صنعت گردشگری داخلی و خارجی کشورها شروع به فعالیت کنند یکسری از تاثیرات عبارت است از زنگ خطر سلامت جهانی؛ کمبود هواپیما در پی بحران بوئینگ ماکس.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.