×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یادداشت/ حمايت از بوم گردي عاملي مهم  در  جهش صنعت گردشگري
حمیدرضا شوشتریان

به عنوان يکي از شاخه هاي صنعت گردشگري تقريباً ۲۷ درصد سفرهاي بين المللي را در بر مي گيرد و چنانچه به صورت مناسب مديريت شود، مي تواند به اشتغال محلي، فرصت هاي توسعه بومي و حفظ محيط طبيعي منجر گردد.

در ايران نيز بوم گردي به عنوان حوزه مورد علاقه گردشگران داخلي و خارجي مورد توجه قرار گرفته که در حال حاضر مشوق ها و حمايت هاي بسياري نيز از سوي دستگاه هاي متولي و حامي براي ايجاد و توسعه آن ها در نظر گرفته شده است. با توجه به تنوع قومي، اقليمي و طبيعي ايران توجه به بوم گردي مي تواند فرصت هاي بسياري را براي اشتغال و کارآفريني فراهم کند. نزديک به هزار و ۳۰۸ باب از اين اقامتگاه ها در بيش از هزار و ۲۰۰ روستاي کشور فعال شده که هدف خوبي براي گردشگري است. به گفته محمد اميد، معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري ساخت ۱۵۰۰ واحد بوم گردي ديگر در کشور آغاز شده است .  از آنجا که يکي از مشکلات مهم تامين نقدينگي و سپس آموزش  بويژه براي افراد بومي است به نظر مي رسد اين امر از چشم دست اندرکاران دور نمانده است . در همين ارتباط معاونت روستايي، عشايري و مناطق محروم رياست جمهوري و صندوق کارآفريني اميد گفته است ، تسهيلات تا ۱۰۰ ميليون و بيشتر براي راه اندازي و توسعه بوم گردي ها اعطاء مي شود و فارغ التحصيلان و علاقمندان به گردشگري بويژه بوم گردي مي توانند از اين تسهيلات با وثيقه سهل و آسان برخوردار شوند . نکته مهم در تامين وثايق انعطافي است که بانک ها بايد به خرج دهند در غير اين صورت اين طرح ها يا به اجرا نمي رسد و يا منابع اختصاص يافته در سر فصل ديگري هزينه مي گردد.

براساس آمار صندوق اميد در سال ۹۷ بيش از يکصد ميليارد تومان براي ايجاد مراکز بوم گردي تسهيلات اعطاء شده است که براي ۱۵۰۰ واحد در حال ساخت سالجاري رقمي محسوب نمي شود. موضوع مهم ديگر در شاخه بومگردي را بايد  توجه به جامعه محلي و آموزش هاي مربوط به اداره مراکز بوم گردي  عنوان کرد . تاسيس کنندگان اقامتگاه هاي بومي در وهله نخست بايد آموزش کافي ديده و  شناخت مناسبي  از هويت محلي و کمبودهاي منطقه اي جامعه محلي داشته باشند . اين آموزش ها بويژه در مواجهه با مهمانان خارجي تخصصي تر مي گردد . آموزشگاه هاي فني و حرفه اي مي توانند با شرايط سهل تر حتي بصورت اعزام اکيپ هاي آموزشي در مادر روستاها ارايه خدمت نمايند . نبايد فراموش کرد توسعه اشتغال از طريق بوم گردي علاوه بر کم هزينه ترين راه براي ايجاد فرصت هاي شغلي موجب ظهور فرصت هاي مکمل نيز در روستاها مي گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.