×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آینده هوش مصنوعی
حسین کوه زاد


هر فرد که کمی به دنیای فناوری علاقه‌مند باشد، اطلاعات درست یا غلط مختصری در مورد واژه هوش مصنوعی دارد یا حداقل می‌داند مفهوم این عبارت چیست. هوش مصنوعی در سال‌های گذشته توجهات زیادی را به خود جلب کرده و حتی مشاغل مرتبط با حوزه هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای به یکی از پرتقاضاترین مشاغل برای افراد متخصص جویای کار تبدیل شده است.
بدون تردید واژه «هوش مصنوعی» برای مردم عادی تداعی‌کننده فانتزی‌های جذاب فیلم‌های علمی و تخیلی است یا ممکن است با شنیدن آن ناخودآگاه ترس از ربات‌هایی که در آینده کنترل جهان را به دست خواهند گرفت، ذهنشان را درگیر ‌کند.
تصورات ترسیم‌شده درمورد هوش مصنوعی در رسانه‌ها باعث شده نگرش‌های متفاوتی در مورد این فناوری انقلابی شکل بگیرد و با وجود این که هنوز هیچ پیش‌بینی دقیقی در مورد آینده هوش مصنوعی مطرح نشده، دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در مورد اینکه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد، به وجود آمده‌اند.
در حال حاضر هوش مصنوعی کار و زندگی ما را کاملا تحت تاثیر خود قرار داده و در حوزه‌های مختلف شاهد آثار استفاده از آن هستیم؛ از طرح‌های پژوهشی گرفته تا پلتفرم‌های دوست‌یابی آنلاین و روش‌های نوین خرید. در ضمن چشم‌انداز استفاده از هوش مصنوعی در آینده این حوزه‌ها نیز کاملا روشن است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از شاخه‌های تجارت و کسب‌وکار در طول چهار سال گذشته بیش از ۲۷۰ درصد رشد کرده است.
بازار جهانی هوش مصنوعی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۴۲.۳میلیارد دلار برسد، به دلیل هجوم سرمایه‌گذاری‌ها، به رشد پرشتاب خود ادامه می‌دهد. این درحالی‌ست که طی ۲ سال یعنی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، کل سرمایه‌گذاری سالانه جهانی شرکت‌ها در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی حدود ۵ میلیارد دلار افزایش یافت که این میزان نیز تقریباً ۲ برابر میزان قبلیش بود. البته حالا جدیدترین کسب‌وکارهایی که با سرمایه‌گذاری بالایی برای هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، اغلب شرکت‌هایی در زمینه یادگیری ماشین و ربات‌های گفت‌وگو هستند که بر تعامل میان انسان و ماشین‌ متمرکزند.
اما هوش مصنوعی چه آینده‌ای را برای حوزه کسب‌وکار رقم خواهد زد؟ با پیشرفت فناوری‌ها و کامپیوترها این سوال به سوالی بسیار مهم تبدیل شده. پیشرفت هوش مصنوعی هم مانند پیشرفت و توسعه سایر فناوری‌ها در طول تاریخ، همیشه این ترس را به وجود آورده که در آینده مشاغل انسانی منسوخ خواهند شد. مطمئنا اگرهم در آینده چنین اتفاقی رخ دهد، به این شکل گسترده نخواهد بود؛ اما واقعا هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی درستی در رابطه با این موضوع مطرح کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.